Två silver i Spinn!
Arbetsmiljöverkets kampanj Utmaningen – en film om den sjuka jobbstressen har vunnit silver i två kategorier i SPINN, som är Sveriges största PR-tävling. Över 175 inskickade bidrag är med och tävlar. I tävlingen belönas Sveriges bästa PR-insatser med huvudfokus på icke-köpta kanaler. Bidragen som belönas ska ha ett tydligt syfte, visa på affärsnytta kombinerat med kreativ höjd och ett resultat som kan härledas till målsättningen i projektet.
Vi vet genom effektmätningarna att den här kampanjen levererat ett mycket bra resultat i målgruppen. Att också vinna silver i SPINN i konkurrens med många andra kampanjer och av en respekterad jury är ännu ett kvitto. Att dessutom få två silver – ja det gör oss alla såå glada. (Årets samhällskommunikation och årets Business to business).
Juryn bedömer
Uppdrag/affärsmål: att kampanjen och genomförandet är kopplat till uppdragsgivarens uppdrag, syfte, affärsmål och varumärke.
Kreativ höjd/värde: huruvida kommunikationsföretaget framgångsrikt har tolkat uppdragsgivarens syfte och genom kreativa idéer kunnat skapa effektiv uppmärksamhet och/eller publicitet.
Genomförande/taktik: hantverksskickligheten i det taktiska genomförandet. Allt från fingertoppskänsla och detaljnivå till att hela potentialen i idén arbetats ut.
Mätbarhet/resultat: att aktiviteten genererat resultat kopplat till uppdragsgivarens målsättning, alltså att aktiviteten genererat affärs- eller verksamhetsnytta. För detta ska uppdragets mål samt utfall presenteras så detaljerat och utförligt som möjligt.