FOREX Bank väljer Granath som ny nordisk byrå


Efter en pitch i höstas står det klart att Granath blir ny huvudbyrå till FOREX Bank. Uppdraget innefattar i huvudsak marknadskommunikation för att stötta den förändringsresa FOREX Bank står inför. Uppdraget innefattar även dotterbolaget X-Change.

De kommande åren har FOREX Bank som mål att utveckla sin bankverksamhet, vilket innebär en förändringsresa där kommunikationen kommer att spela en viktig roll. FOREX Bank har idag 80 bankbutiker över hela landet och ca 130 i Norden och är klart marknadsledande på valutaväxling.
– Vårt val föll på Granath eftersom de utmanade oss i sin pitch och har en holistisk syn på kommunikation, precis som vi. De har en bra energi, ett starkt engagemang och deras kunskap gör också att de kan stötta oss i den digitala utveckling vi står inför, säger Kaisa Fexe, marknadschef på FOREX Bank.

Som huvudbyrå ska Granath arbeta med rådgivning, planering, genomförande och samordning av FOREX Banks marknadskommunikation på den svenska och nordiska marknaden. Uppdraget gäller även varumärket X-Change.
– Det ska bli fantastisk kul och spännande att få vara med om den resa som FOREX Bank precis har påbörjat. För oss som byrå passar det väldigt bra också att jobba med företag och organisationer som har tydliga mål och ambitioner, säger David Granath, vd på Granath.

1 millimeter mellan liv och död.

En stor del av UNHCR:s arbete handlar om att ge människor på flykt det mest grundläggande för att överleva: tak över huvudet. I den här kampanjen visar vi hur den millimetertunna tältduken i UNHCR:s tält faktiskt kan vara skillnaden mellan liv och död.Kampanjen är en del det långsiktiga konceptet "Taket är grunden" som vi tagit fram tillsammans med Sverige för UNHCR.

Två silver i Spinn!

Arbetsmiljöverkets kampanj Utmaningen – en film om den sjuka jobbstressen har vunnit silver i två kategorier i SPINN, som är Sveriges största är Sveriges största PR-tävling. Över 175 inskickade bidrag är med och tävlar. I tävlingen belönas Sveriges bästa PR-insatser med huvudfokus på icke-köpta kanaler. Bidragen som belönas ska ha ett tydligt syfte, visa på affärsnytta kombinerat med kreativ höjd och resultat som kan härledas till målsättningen i projektet.

Vi vet genom effektmätningarna att den här kampanjen levererat ett mycket bra resultat i målgruppen. Att också vinna silver i SPINN i konkurrens med många andra kampanjer och av en respekterad jury är ännu ett kvitto. Att dessutom få två silver – ja det gör oss alla såå glada.

Juryn bedömer

Uppdrag/affärsmål:  att kampanjen och genomförandet är kopplat till uppdragsgivarens uppdrag, syfte, affärsmål och varumärke. 

Kreativ höjd/värde: huruvida kommunikationsföretaget framgångsrikt har tolkat uppdragsgivarens syfte och genom kreativa idéer kunnat skapa effektiv uppmärksamhet och/eller publicitet.

Genomförande/taktik: hantverksskickligheten i det taktiska genomförandet. Allt från fingertoppskänsla och detaljnivå till att hela potentialen i idén arbetats ut.

Mätbarhet/resultat: att aktiviteten genererat resultat kopplat till uppdragsgivarens målsättning, alltså att aktiviteten genererat affärs- eller verksamhetsnytta. För detta ska uppdragets mål samt utfall presenteras så detaljerat och utförligt som möjligt.

Nyhetsarkiv